donderdag 14 maart 2013

Peutervoorlezen, waarom zou je?

Iedereen kan bedenken waarom voorlezen goed is voor een kind. Maar we horen het graag uit de mond van een specialist. Corry van Dorst is Medewerker Jeugd en Jongeren bij onze bibliotheek en een ervaren voorlezer. We vragen haar om tips hoe je zelf het best kunt voorlezen. Liever luisteren? Kom met je kind naar het maandelijkse peutervoorlezen in de bibliotheek.

Corry van Dorst streeft naar interactie bij het voorlezen


Waarom vind jij dat voorlezen voor kinderen belangrijk is?


Corry: Omdat je de taalontwikkeling van een kind ermee stimuleert. Elk kind wordt geboren met aanleg voor taal, dit in tegenstelling tot dieren. Deze aanleg moet wel geactiveerd worden, anders gebeurt er niks. Kijk maar naar de bekende wolfskinderen die niet konden spreken. Door voorlezen activeer je deze taalontwikkeling. Kinderen leren hoe je iets zegt, ze leren de systematiek van luisteren – praten – luisteren, leren zelf taal te produceren en het bevordert hun concentratie.

Hoe bereik je het beste effect met voorlezen?

Tips zijn:
  • Probeer zoveel mogelijk aan te sluiten bij de interesse van je kind. Die ontdek je gauw genoeg door de reactie van je kindje op een pagina of plaatje. Als een jongetje naar een auto wijst, weet je bijvoorbeeld dat daar zijn interesse ligt. Probeer boeken te vinden die hierbij aansluiten.
  • Je hoeft het boek niet van voor tot achteren te lezen, de spanningsboog van kleine kinderen is nog zo kort. Je mag best pagina’s eruit pikken en die voorlezen.
  • Probeer elke dag voor te lezen. Een geliefd moment is voor het slapengaan, maar probeer ook eens de middag. Belangrijk is dat het in een veilige omgeving gebeurt, dan wordt je kindje er ook rustiger van.
  • Kinderen houden van herhaling. Reageer daar positief op, ook als het een boek voor de zoveelste keer wil lezen. Zo zorg je ervoor dat lezen leuk blijft en dat wil je graag.
Peutervoorlezen

Het is leuk als er interactie is. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Dat is niet zo moeilijk, reageer op je kind als hij of zij zelf ergens op reageert. Kijk mee met plaatjes en haak daarop in. Wijs zelf iets aan, beeld iets uit of pak een voorwerp erbij. Bij jonge kinderen tot 5 jaar is voorlezen een spel, je bent meer aan het spelen dan aan het lezen. Ook leuk is vragen stellen, maar pas dit aan de leeftijd van het kind aan:
  • Bij erg jonge kinderen: waar is de bal? Het kind wijst de bal aan.
  • Iets ouder: wat is dat? Het kind zegt: ‘een bal’.
  • Nog iets ouder: Hoe ziet de bal eruit? Het kind beschrijft de bal, een gele bal met rode stippen.
  • Hoe ouder het kind wordt, hoe opener je de vragen kunt stellen.

 

Tips voor het uitzoeken van boeken

  • Voor 0 tot 2,5 jaar hebben we de Boekstartkast met koffertjes. Alle boeken in deze kast zijn geschikt. Een erg leuk boek is ‘Zie je mij?’ van Elly van der Linden.
  • Bij peutertjes van 2 tot 4 jaar kun je echt gericht zoeken op de interesse van je kind. Let erop dat de betere boeken iets meer verhaal bieden.
  • Van 4 tot 6 jaar zijn er prachtige prentenboeken waarbij de illustraties een eigen verhaal vertellen.
Over 2 dagen begint de Boekenweek. Het ideale moment om onze voorleestips in de praktijk te brengen. Veel leesplezier!

Kinderen kennen al vroeg hun interesse
Door: Neeltje Scheepers

2 opmerkingen:

  1. Ook voor opa's en oma's! Het is heel gezellig om met je kleinkind samen een boekje in te kijken en te merken na herhaling dat ze de woordjes direct herkennen. Soms zeg ik expres iets fout en dan gaan ze mij verbeteren en dat is zo lachen. Zo leren ze spelenderwijs.

    Een enthousiaste oma Josee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wacht nog op het moment dat mijn dochter rustig blijft zitten om te luisteren. Voor nu is het voornamelijk onderzoeken van het boekje maar dat maakt mij niet uit. Ik merk dat ze al wat woordjes begint te brabbelen (ze is 10 maanden) en ze word er toch wel rustig van vlak voor het slapen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen